U bent hier: Home » Openingsconcert: Lerarenconcert

Openingsconcert: Lerarenconcert (12/10/2020)

We hielden er allemaal een erg fijn gevoel aan over: uiteindelijk toch in volle corona een concert met de leerkrachten van de academie van Willbroek kunnen spelen. Dat dit toch mogelijk was, was te danken aan de fijne organisatie van het Cultureel Centrum in samenwerking met de academie. Het publiek zat in bubbels aan tafels verspreid over de hele zaal en de drankjes werden aan tafel bediend. Alles coronavrij.

Samen met de blokfluitcollega’s Sarie Cottyn, Michael Swolfs en voor de gelegenheid ook Anne Créteur, mocht ik het concert openen. Spijts wat technische problemen met het geluid, brachten we een vlotte “Kardos” van Pieter Campo. Een werk dat door zijn grillige maat in 7/8 een vleug van folk en wereldmuziek met zich meebrengt. Met heel veel dank aan de super collega’s voor de fijne samenwerking!

Collega slagwerk Kjell De Raes bracht solo een vierstemmig werk “Flying” van Chin-Cheng Lin voor Marimba. Met in elke hand twee stokken bracht hij op sublieme wijze dit vierstemmige werk tot een virtuoos pronkstuk.

Onze collega dwarsfluit Maaike Cottyn schitterde niet alleen in haar prachtige lange jurk, maar bracht een stijlvolle vertolking van de sonate voor dwarsfluit en piano van Francis Poulenc met een mooie begeleiding van Nils Van der Plancken aan de piano.

Anne Créteur (gitaar) en Joanna Vlaeminck (viool) brachten ons met hun muziek in een heel andere sfeer: we waanden ons meteen in Zuid-Amerika met “Nubes de Buenos Aires” en “Candombe de los buenos tiempos”. Zuid-Amerikaanse ritmes, rasgueado techniek op de gitaar, virtuoze vioolpassages: alles droeg bij om de Argentijnse roots van componist Maximo Diego Pujol in de muziek te laten weerklinken.

Super trots dat we ons collega mogen noemen van beide pianisten Kiyotaka Izumi en Polina Chernova die samen het beroemde Izumi-pianoduo vormen. Zij brachten reeds vele concerten in binnen en buitenland en hun Andante & Allegro van Felix Mendelssohn deed alleen maar verlangen naar meer. Met een ongelooflijke virtuositeit brachten zij subliem samenspel in quatre-mains aan de piano.

Alle collega’s koper hadden zicht verenigd in een voor de gelegenheid opgericht kwintet. Met Guy Godts, Lode Violet en Frans Violet aan de cornet, Johan de Win aan de althoorn en Jonas Violet op Euphonium brachten zij een zeer intiem “A song for Japan” met vele kippenvelmomenten. Met “The Luisiana Polka” wisten ze ons meteen in een heel andere sfeer te brengen. Een vlotte muzikale verleiding tot een heel dansbare Polka, maar helaas moesten we braaf in onze bubbel blijven zitten.

Iets nieuws was “Vibrant”, gespeeld en gecomponeerd door onze saxofoonleraar Jeroen Van Bever. Het werk werd niet alleen op de baritonsaxofoon gespeeld, maar werd meerstemmig uitgevoerd door middel van een loopstation. Alles life op het podium gespeeld, opgenomen en weer afgespeeld: wat een beheersing van zowel het instrument als van de techniek met de loopstation. Prachtige beelden erbij gaven het geheel een bijzonder meeslepend karakter.

Altijd wat jaloers op de collega’s van de jazzafdeling: vlot met zang en verschillende instrumenten samen prachtige tijdloze nummers spelen is altijd één van mijn dromen geweest. Met Anne Marie Honggokoesoemo (zang), Eve Beuvens (piano), Lander Van den Noortgate (saxofoon), Simon Witvrouw (Bas) en Kjell De Raes (drums) brachten deze doorwinterde muzikanten ons door middel van afwisselende improvisatie en vlot samenspel enkele bekende nummers van Billie Eilish, Nat Adderley en Pharell Williams. Een muzikaal ontspannend einde van dit bijzonder afwisselend concert.

De presentatie werd op heel enthousiaste wijze verzorgd door woordleerlingen uit de klas van Veerle Eyckermans. Om het allemaal wat coronavrij te houden werden deze aankondigingen op voorhand opgenomen en op groot scherm tussen de muziek vertoond. Ook dit gaf een mooie meerwaarde aan het geheel.

Altijd heel dankbaar dat ik week in week uit mag lesgeven met zulke geweldige muzikanten als collega’s. Dank jullie wel!

Nadia Bierinckx (blokfluit)
 

Blogbericht toegevoegd op 12/10/2020 in muziek academie blog « Terug naar het overzicht